maanantaina, marraskuuta 16, 2009

Akuutti kysymys

Pulma on seuraava: Olen viimeisen viikon kahden ajan herännyt aamuisin päänsärkyyn. Ensin ihan lievään, sitten vähitellen vähän kovempaan. Se on mennyt ohi syömällä aamupalaa ja vähän venyttelemällä. Eilen särky oli jo hieman kovempi eikä mennyt ohi koko päivänä. Huomaan että tää liittyy nukkuma-asentoon: nukun yleensä suurimman osan yöstä kyljelläni, mutta nyt tää asento aiheuttaa sen kivun. Testailin sitä eilen illalla vähän perusteellisemmin ja huomasin ainakin, että yläselkään, lapojen väliin, selkärangan ympärille syntyy siinä asennossa voimakkaan tuntuinen jännitys, joka säteilee ylöspäin. Korjailin asentoa ja tyynyjä mutta se ei juuri muuttanut asiaa. Aiemmin kun oli samantapaisia ongelmia, käytin tempur-"kulmatyynyä" mutta se ei silloin ainakaan ratkaissut asiaa. Sittemmin olen kokenut hyvänä pari tyynyä jotka muokkailen pään ja niskan alle sopivaan asentoon. Mutta nyt en löydä hyvää asentoa.

Tällä kertaa kipu voipi liittyä muuttuneseen kehon painopisteeseen, tuo maha kun alkaa olla jo ihan hyvän kokoinen. Viime yön nukuin sitten selälläni, ja heräsin hyvinvoivana. Se varsinainen pulma: mä en todennäköisesti pysty enää kovin pitkään nukkumaan selälläni kun maha kasvaa entisestään. Mahallaan en tietenkään voi nukkua, enkä ole sitä koskaan osannut, eikä mun niskakaan kestä sitä asentoa. Joten mitä tehdä?

Tähän nivoutuu myös se että en ole pystynyt käymään pilateksessa säännöllisesti kahta kertaa viikossa kun aina joku on ollut kipeänä tai on tullut muu este. Nyt olen hankkinut pilates-dvd:n ja ihanan Joka naisen joogakirjan ja aikomukseni on taas tehdä vielä enemmän kotona. Vaikka täällä on kyllä kaikkea muuta kuin ihanne-olosuhteet niihin puuhiin! Postimerkin kokoisella alueella lelujen ympäröimällä alueella saa pousailla! :)

Silti tuntuu että tarvitsen nyt hyviä vinkkejä ja ehkä jotain ammattilaisen apua... jos mieleenne tulee hyviä nimiä, ei oikeastaan väliä onko hieroja naprapaatti fysioterapeutti vai mikä, kun vaan olisi asiansa hyvin osaava ihminen jolla on hyvä intuitio. Mä olen käynyt niin paljon kaikenlaisissa jutuissa joista ei ole ollut mitään hyötyä... nyt on ehkä sikäli helpompi tilanne kuin ennen, että tää ei ole kroonistunutta kipua, tähän saattaa joku pienikin juttu (yhdistettynä säännölliseen oikeanlaiseen liikuntaan) auttaa. Niin että laittakaa kommenttia tai postia jos tulee jotain mieleen. Kiitos kun luit.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei aavistustakaan mistä se voisi johtua, mutta juotko tarpeeksi ja erityisesti illalla? Itse ehkä kokeilisin myös modifioida sitä, miten syön ennen nukkumaanmenoa. Jos et ole syönyt, kokeile syödä - ja päinvastoin. Jos syöt illalla, syö helposti sulavaa ruokaa.

t. Juhana kirjautumattomana

Lara kirjoitti...

Mä voin vain kertoa omasta kokemuksestani, olen noiden selkäkipujen kanssa palloillut jo vuosia (etten turhaan istunut 15 vuotta päätteen ääressä ;-). Useimmiten kipu ilmenee yläselässä, juuri siellä lapojen korkeudella selkärangan lähellä. Samalla menee hartiat/niska jumiin ja päässä alkaa viirata. Joskus taas kovin mutkalla oleva alaselkäni ottaa pultit. Jos päästän tilanteen oikein pahaksi niin makaaminen asennossa kuin asennossa on yhtä helvettiä.

Olen säätänyt, tyynyä ja patjaa, mutta viime kädessä mikään ihmetyyny ei auta. Hierojalta olen saanut hiukan helpotusta akuuttiin täysjumiin, fysioterapiaan en ole omin rahoin mennyt. Mulla ainoa toimiva konsti näyttää olevan pitää paikat liikkeessä, ei kerran tai kaksi viikossa vaan päivittäin. Silloin kun mulla on töitä ja leivon 5 pv/vk niin se riittää mun peruskunnolla pitämään selän reilassa.

Kun työt loppuu niin selkä alkaa oireilla ongelmaksi asti 2-3 viikossa. Joten nyt talvisaikaan käyn kuntosalilla 3 krt/vk "nostelemassa rautaa" eli tekemässä ylävartalopainotteista lihaskunto-ohjelmaa. Sen lisäksi päivittäin kävelen aika paljon (tekee mulla hyvää alaselälle), kotona teen iltaisin pari strategista venytysliikettä ja tanssin silloin kun tanssittaa. Mä en saa aikaiseksi kotijumppaa, joten toi kuntosalihomma on mulle hyvä. Näillä eväillä olen toistaiseksi pärjännyt mukavasti.

Anu Välitalo kirjoitti...

Luulenpa että kyse on eniten tosta mitä Lara sanoo, että liikkua pitäisi melkeinpä joka päivä - kun on vuosien mittaan päässy tietyt paikat kulumaan ja herkistymään kivulle niin se iskee aina kun ei oo pystyny liikkumaan tarpeeksi. Sitä jokapäiväistä liikuntaa on vaan älyttömän vaikea järjestää kun on tommonen parivuotias tossa, sekä tiettyjä muita haasteita. Ja toinen lapsi tulossa ja tiivis hartioita kivettävä imetys- ja kanniskeluruljanssi edessä... eikä meillä ole lähimummojakaan jotka tulis usein apuun kun toinen asuu kaukana ja toinen ei ole enää elävien kirjoissa.

Ei tässä voi muuta sanoa kuin että varmaan asiat jotenkin järjestyy koska ei oikeen ole muutakaan vaihtoehtoa. :) Kyllä mä tiedän että jotenkin se oma jooga- tms tuokio siellä pyykkikorin ja kirjahyllyn välissä on ihan pakko järjestää, salille pääsyn varaan ei voi laskea. Mut kuulkaas, kun kumpikin vanhempi tarttis sen päivittäisen liikuntansa (koska molemmat ovat eläneet elämäänsä kroppaa kuluttavasti) niin milloin sitten ollaan yhdessä? Mysteeri!

Hyvä Uutinen, jee, on se että viime yönä löysin tyynyjen avulla vähän paremman nukkuma-asennon niin että aamulla ei ollut kovin huono olo. Ehkä se survival vaan rakentuu tämmösten pikkujuttujen varaan. Kuten senkin, että koettaa saada myös ravinto- ja juomispuolen mahdollisimman hyvään jamaan, ettei ne ainakaan lisää provosoi. Mielestäni syön kyllä järkevästi, ja iltaisin pienen hiilihyraattipitoisen iltapalan. Juoda vois ehkä enemmänkin, kiitos muistutuksesta.

Heh, joudun vaan pattitilanteeseen jos yritän hahmottaa ja ratkoa kokonaisen Ison Ongelman kerralla, oikeastihan on vaan hetkiä, tai oikeastaan vaan yksi hetki, ja se jatkumo & ongelma on kuvitelma.

Kiitos Juhana ja Lara kommenteistanne!

W. kirjoitti...

Heipat :)

Kipaisetko hakemassa tunnustuksen plokistani...

:)

Anu Välitalo kirjoitti...

Hei, W., hauskaa, kipaisen kyllä! Kiitos jo etukäteen!